Saturday, May 25, 2013

Kuih Lapis In the making

      Entah kenapa last week aku terlebih rajin ke dapur main masak-masak...Last Monday aku masak sambal sotong, lepas tu next day masak sambal udang, lepas tu masak kari ikan...
 
     Agaknya aku ni jenis karier women yang jarang masak..ye la, kalau aku masak sape yg nak makan?? On weekdays My Heroes dah siap2 makan kat umah baby sitter, and on Weekend aku jarang ada kat rumah always outside sibuk berjalan dan mencuci mata kat shopping complex and on that time kompem la makan kat luar....hehehe....
 
     Mungkin disebabkan last weekend aku tak bernafsu nak berjalan, so aku just lepak rumah je, Lepas temankan Mr.Hubby aku pergi beli barang2 keperluan dia kat Larkin and KIP MART Masai, (oh ya Mr.Hubby will be out station - Surabaya this time) so aku rasa the best is lepaking kat rumah. Tetiba fikiran terbayang2 nak buat kuih lapis (of course aku teringat - ingat masa zaman mak aku berniaga dolu-dolu, aku la org yg bertanggung jawab  membancuh tepung dan panaskan kukus, then sometimes main lari2 sebab nak masukkan layer by layer and the most boring kuih yg kene buat time tu.... heheh), aku teringin nak buat je hokey bukan nak makan sangat pun, ni aku namakan atas dasar resepi sendiri la..xde ikut2 resepi orang hehehehhehhe... :)

Antara bahan basic nak buat kuih



So let's take a tour on the pics kat bawah tu ek!, aku umpama budak baru belajarlah kononnyer, kalau korang nak tau  , waktu aku umur 16 tahun dah terer buat sume kuih2 ni, tapi what to do since mak dah pencen meniaga sejak 15thn dulu so aku pun tumpang pencen buat kuih...

Telor yang dipukul bersama tepung
 

kemudian dimasukkan gula dan dipukul hingga tepung serasi dan halus
 

Bancuhan tepung ini akan dibahagi dua.
 
 
saya guna warna hijau instead of merah, sebab warna ni aje yg ada kat dapur hehehehe...
 

(warna putih aje)
 

panaskan kukus/steamer then selang seli layer after 2 minit each
 

Yang ni last layer...fuhh panasss dok kat dapur...
 

kuih lapis yang dah masak, tp panas lagi nak dipotong
 

Masa ni tengah panas suam keaadaan kuih so x leh potong dulu...kene tunggu sampai sejuk baru leh potong..
(sorry layer agak besar-besar sebab nak cepat abes...ponat dah menunggu layer by layer)
 
 
*sorry finishing x sempat download sebab potong je abes, potong je abes....Habis dikerja hero2 bila diorang balik dari bermain....maklumla kuih manis sekejap je habis...
 

No comments: